تبلیغات
مطالب اینترنتی - چهل حدیث موضوعی از امام هادی (ع)
 
مطالب اینترنتی
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : نویسنده وبلاگ
نویسندگان


مجموعه چهل حدیث موضوعی از امام هادی (ع) در این مقاله گردآوری شده است. از امام هادی (ع) احادیث فراوانی در زمینه های اخلاقی روایت شده است.

امام هادی (ع) دهمین امام شیعیان هستند
که از ایشان احادیث فراوانی روایت شده است. با ستاره همراه باشید تا چهل حدیث
موضوعی از این امام همام را بخوانیم؛

عکس نام امام هادی

1. تقوای الهی

مَنِ اتَّقىَ اللّهَ یُتَّقى، وَ مَنْ اطاعَ
اللّهَ یُطاعُ، وَ مَنْ اطاعَ الْخالِقَ لَمْ یُبالِ سَخَطَ الْمَخْلُوقینَ، وَ مَنْ
اسْخَطَ الْخالِقَ فَقَمِنٌ انْ یَحِلَّ بِهِ سَخَطُ الْمَخْلُوقینَ.

كسى كه تقوى الهى را رعایت
نماید و مطیع احكام و مقررات الهى باشد، دیگران مطیع او مى شوند و هر شخصى كه
اطاعت از خالق نماید، باكى از دشمنى و عداوت انسان ها نخواهد داشت و چنانچه خداى
متعال را با معصیت و نافرمانى خود به غضب درآورد، پس سزاوار است كه مورد خشم و
دشمنى انسان ها قرار گیرد.


2. شب زنده داری

السَّهَرَ اءُلَذُّ الْمَنامِ،
وَالْجُوعُ یَزیدُ فى طیبِ الطَّعامِ.

شب زنده دارى، خواب بعد از آن را لذیذ
مى گرداند و گرسنگى در خوشمزگى طعام مى افزاید.


3. طلب نصیحت از اهلش

لا تَطْلُبِ الصَّفا مِمَّنْ كَدِرْتَ
عَلَیْهِ، وَ لاَ النُّصْحَ مِمَّنْ صَرَفْتَ سُوءَ ظَنِّكَ إ لَیْهِ، فَإنَّما
قَلْبُ غَیْرِكَ كَقَلْبِكَ لَهُ.

از كسى كه نسبت به او كدورت و كینه
دارى، صمیّمیت و محبّت مجوى و از كسى كه نسبت به او بدگمان هستى، نصیحت و موعظه
طلب نكن، چون كه دیدگاه و افكار دیگران نسبت به تو همانند قلب خودت نسبت به آن ها
مى باشد.


4. اثرات سوء رذائل اخلاقی

الْحَسَدُ ماحِقُ الْحَسَناتِ، وَ الزَّهْوُ
جالِبُ الْمَقْتِ، وَ الْعُجْبُ صارِفٌ عَنْ طَلَبِ الْعِلْمِ داعٍ إلَى الْغَمْطِ
وَ الْجَهْلِ، وَ البُخْلُ اءذَمُّ الاْ خْلاقِ، وَالطَّمَعُ سَجیَّةٌ سَیِّئَةٌ.

حسد موجب نابودى ارزش حسنات مى گردد و تكبّر
و خودخواهى جذب كننده دشمنى و عداوت افراد مى باشد و عُجب و خودبینى مانع تحصیل
علم خواهد بود و در نتیجه شخص را در پَستى و نادانى نگه مى دارد. بخیل بودن بدترین
اخلاق است ؛ و نیز طَمَع داشتن خصلتى ناپسند و زشت مى باشد.


5. مسخره کردن

الْهَزْلُ فكاهَةُ السُّفَهاءِ، وَ
صَناعَةُ الْجُهّالِ.

مسخره كردن و شوخى هاى -بى مورد- از بى
خردى است و كار انسان هاى نادان مى باشد.


6. دنیا و بهره بردن از آن

الدُّنْیا سُوقٌ رَبِحَ فیها قَوْمٌ وَ
خَسِرَ آخَرُونَ.

دنیا همانند بازارى است كه عده اى در
آن براى آخرت سود مى برند و عده اى دیگر ضرر و خسارت متحمل مى شوند.


7. تفاوت شهرت در دنیا و آخرت

النّاسُ فِى الدُّنْیا بِالاْمْوالِ وَ
فِى الاَّْخِرَةِ بِالاْعْمالِ.

مردم در دنیا به وسیله ثروت و تجمّلات
شهرت مى یابند ولى در آخرت به وسیله اعمال محاسبه و پاداش داده خواهند شد.


8. غضب و تندی

الْغَضَبُ عَلى مَنْ لا تَمْلِكُ
عَجْزٌ، وَ عَلى مَنْ تَمْلِكُ لُؤْمٌ.

غضب و تندى در مقابل آن كسى كه توان
مقابله با او را ندارى، علامت عجز و ناتوانى است ولى در مقابل كسى كه توان مقابله با
او را دارى علامت پستى و رذالت است.


9. جایگاه علما در آخرت

یَاْتى عَلماءُ شیعَتِنا الْقَوّامُونَ
بِضُعَفاءِ مُحِبّینا وَ اءهْلِ وِلایَتِنا یَوْمَ الْقِیامَةِ، وَالاْ نْوارُ
تَسْطَعُ مِنْ تیجانِهِمْ.

علماء و دانشمندانى كه به فریاد دوستان
و پیروان ما برسند و از آن ها رفع مشكل نمایند، روز قیامت در حالى محشور مى شوند
كه تاج درخشانى بر سر دارند و نور از آن ها مى درخشد.


10. یادآوری لحظه مرگ

اُذكُرْ مَصْرَعَكَ بَیْنَ یَدَىْ اهْلِكَ
لا طَبیبٌ یَمْنَعُكَ، وَ لا حَبیبٌ یَنْفَعُكَ.

بیاد آور و فراموش نكن آن حالت و موقعى
را كه در میان جمع اعضاء خانواده و آشنایان قرار مى گیرى و لحظات آخر عمرت سپرى مى
شود و هیچ پزشكى و دوستى و ثروتى نمى تواند تو را از آن حالت نجات دهد.

عکس نام امام هادی

11. بی برکتی مال حرام

إنَّ الْحَرامَ لایَنْمى، وَ إنْ نَمى
لا یُبارَكُ فیهِ، وَ ما اَنْفَقَهُ لَمْ یُؤْجَرْ عَلَیْهِ، وَ ما خَلَّفَهُ كانَ
زادَهُ إلَى النّارِ.

همانا اموال حرام، رشد و نموّ ندارد و
اگر هم احیاناً رشد كند و زیاد شود بركتى نخواهد داشت و با خوشى مصرف نمى گردد و
آنچه را از اموال حرام انفاق و كمك كرده باشد اجر و پاداشى برایش نیست و هر مقدارى
كه براى بعد از خود به هر عنوان باقى گذارد معاقب مى گردد.


12. جایگاه حرم امام حسین (ع)

اِنّ لِلّهِ بِقاعاً یُحِبُّ انْ
یُدْعى فیها فَیَسْتَجیبُ لِمَنْ دَعاهُ، وَ الْحیرُ مِنْها.

براى خداوند بقعه ها و مكان هائى است
كه دوست دارد در آن ها خدا خوانده شود تا آن كه دعاها را مستجاب گرداند كه یكى از
بُقْعه ها حائر و حرم امام حسین (ع) خواهد بود.


13. تواضع

اَلتَّواضُعُ اءنْ تُعْطَیَ النّاسَ ما
تُحِبُّ اءنْ تُعْطاهُ.

تواضع و فروتنى چنان است كه با مردم
چنان كنى كه دوست دارى با تو آن كنند.


14. قیام امام زمان (عج)

اِذا قامَ الْقائِمُ یَقْضى بَیْنَ
النّاسِ بِعِلْمِهِ كَقَضاءِ داوُد علیه السلام وَ لا یَسْئَلُ الْبَیِّنَةَ.

زمانى كه حضرت حجت (عج) قیام نماید در
بین مردم به علم خویش قضاوت مى نماید؛ همانند حضرت داوود (ع) كه از دلیل و شاهد سؤال
نمى فرماید.


15. علم و ادب

اَلْعِلْمُ وِراثَةٌ كَریمَةٌ وَ الاْدَبُ
حُلَلٌ حِسانٌ، وَ الْفِكْرَةُ مِرْآتٌ صافَیةٌ.

علم و دانش بهترین یادبود براى انتقال
به دیگران است و ادب زیباترین نیكى ها است و فكر و اندیشه آئینه صاف و تزیین كننده
اعمال و برنامه هاست.


16. غروز و خودبینی

الْعُجْبُ صارِفٌ عَنْ طَلَبِ
الْعِلْمِ، داعٍ إ لىَ الْغَمْطِ وَ الْجَهْلِ.

خودبینى و غرور، انسان را از تحصیل
علوم باز مى دارد و به سمت حقارت و نادانى مى كشاند.


17. ناامید کردن دیگران

لا تُخَیِّبْ راجیكَ فَیَمْقُتَكَ
اللّهُ وَ یُعادیكَ.

كسى كه به تو امید بسته است ناامیدش
مگردان، وگرنه مورد غضب خداوند قرار خواهى گرفت.


18. پرخاشگری

الْعِتابُ مِفْتاحُ التَّقالى، وَ العِتابُ
خَیْرٌ مِنَ الْحِقْدِ.

(مواظب باش كه) عتاب و پرخاش گرى، مقدمه
و كلید غضب است، ولى در هر حال پرخاشگرى نسبت به كینه و دشمنى درونى بهتر است (چون
كینه، ضررهاى خطرناك ترى را در بردارد).


19. عدالت اجتماعی

إذا كانَ زَمانُ الْعَدْلِ فیهِ أغْلَبُ
مِنَ الْجَوْرِ فَحَرامٌ أنْ یُظُنَّ بِأحَدٍ سُوءاً حَتّى یُعْلَمَ ذلِكَ مِنْهُ.

در آن زمانى كه عدالت اجتماعى، حاكم و
غالب بر تباهى باشد، نباید به شخصى بدگمان بود مگر آن كه یقین و معلوم باشد.


20. ولایت اهل بیت

إنَّ لِشیعَتِنا بِوِلایَتِنا
لَعِصْمَةٌ، لَوْ سَلَكُوا بِها فى لُجَّةِ الْبِحارِ الْغامِرَةِ.

همانا ولایت ما اهل بیت براى شیعیان و
دوستانمان پناهگاه امنى مى باشد كه چنانچه در همه امور به آن تمسّك جویند، بر تمام
مشكلات (مادى و معنوى ) فائق آیند.

عکس نام امام هادی

21. صبر و بردباری

سَالْتُهُ عَنِ الْحِلْمِ؟ فَقالَ علیه
السلام: هُوَ انْ تَمْلِكَ نَفْسَكَ وَ تَكْظِمَ غَیْظَكَ، وَ لا یَكُونَ ذلَكَ إلاّ
مَعَ الْقُدْرَةِ.

یكى از اصحاب از آن حضرت پیرامون معناى
حِلم و بردبارى سؤال نمود؟ حضرت در پاسخ فرمود: این كه در هر حال مالك نَفْس خود
باشى و خشم خود را فرو برى و آن را خاموش نمائى و این تحمّل و بردبارى در حالى
باشد كه توان مقابله با شخصى را داشته باشى.


22. آزمایش در دنیا

اِنّ اللّهَ جَعَلَ الدّنیا دارَ بَلْوى
وَ الاْخِرَةَ دارَ عُقْبى، وَ جَعَلَ بَلْوى الدّنیا لِثوابِ الاْخِرَةِ سَبَباً
وَ ثَوابَ الاْخِرَةِ مِنْ بَلْوَى الدّنیا عِوَضاً.

همانا خداوند، دنیا را جایگاه بلاها و
امتحانات و مشكلات قرار داد و آخرت را جایگاه نتیجه گیرى زحمات، پس بلاها و زحمات
و سختى هاى دنیا را وسیله رسیدن به مقامات آخرت قرار داد و اجر و پاداش زحمات دنیا
را در آخرت عطا مى فرماید.


23. تواضع

مَن تَواضَعَ فِِی الدُّنیا لِاخوانِهِ
فَهُوَ عِندَ اللهِ مِنَ الصِّدّیقینَ وَ مِن شیعَةِ عَلِیِّ بنِ أَبِی طالبٍ
حَقّاً

کسی که در معاشرت با برادران دینی خود،
تواضع کند، به راستی چنین کسی نزد خدا از صدیقین و از شیعیان علی بن ابی طالب (ع)
خواهد بود.


24. نفس انسان

وَ اعلَمُوا اَنَّ النَّفسَ أقبَلُ
شَیءٍ لِما أُعطِیَت وَ أمنَعُ شَیءٍ لِما مُنِعَت

و بدانید که نفس آدمی آنچه را که مطابق
میل اوست به آسانی می پذیرد و اما چیزهایی که مورد میل و قبول او نیست بسیار سخت
می پذیرد.


25. شکر نعمت

أَلشّاکِرُ أسعَدُ بِالشُّکرِ مِنهُ
بِالنِّعمَةِ الَّتی أوجَبَتِ الشُکرَ لَأَنَّ النِّعَمَ مَتاعٌ و الشُکرُ نِعَمٌ
وَ عُقبی

شکرگزاری از نعمت، از خود نعمت بهتر
است چون نعمت متاع دنیای فانی است و لکن شکر، نعمت جاودانه آخرت است.


26. زیارت قبر امام رضا (ع)

مَن کانَت لَهُ اِلَی اللهِ حاجَةٌ فَلیَزُر
قَبرَ جَدِّیَ الرِّضا بِطوُسٍ وَ هُوَ عَلی غُسلٍ وَلیُصَلِّ عِندَ رَأسِهِ
رَکعَتَینِ وَلیَسئَلِ اللهَ حاجَتَهُ فی قُنوُتِهِ فَاِنَّهُ یَستَجیبُ لَهُ ما
لَم یَسئَل مَأثَماً أو قَطیعَةَ رَحِمٍ

کسی که از خدا حاجتی را می خواهد؛ قبر
جدم حضرت رضا (ع) را در طوس با غسل، زیارت کند و دو رکعت نماز بالای سرش بخواند و
در قنوت نماز، حاجت خویش را طلب نماید در این صورت حوائج وی مستجاب می شود، مگر آن
که طلب انجام گناه و یا قطع رحم را کند.


27. رضایت والدین

العُقُوقُ یُعَقِّب القِلَّة و یُؤدِّی
إِلی الذِّلَّة

نارضایتی پدر و مادر، کم توانی را به
دنبال دارد و آدمی را به ذلت می کشاند.


28. خشم خداوند

مَن أطاعَ الخالِقَ فَلَم یُبالِ
بِسَخَطِ المَخلُوقینَ وَ مَن أسخَطَ الخالِقَ فَلیَیقَنَ أن یَحِلَّ بِهِ سَخَطُ
المَخلُوقینَ

هر کس از خدا اطاعت کند از خشم مخلوق و
مردم نمی ترسد و آن که خدا را به خشم آورد پروردگار، وی را دچار خشم مخلوق خود می
نماید.


29. بخل و طمع

البُخْلُ أذَمُّ الاْخْلاقِ ،
وَالطَّمَعُ سَجیَّةٌ سَیِّئَةٌ

بخیل بودن بدترین اخلاق است و نیز طمع
داشتن خصلتى ناپسند و زشت مى باشد.


30. فساد دل

اَلْحِكْمَةُ لا تَنْجَعُ فِى
الطِّباعِ الْفاسِدَةِ

حكمت، اثرى در دل ها و قلب هاى فاسد
نمى گذارد.

عکس نام امام هادی

31. تقدیر

المَقادِیر تَریكَ مَا لا یخطِرِببالِك

مقدرات چیزهایی را بر تو نمایان می
سازد كه به فكرت خطور نكرده است.


32. تلاش

أُذكر حَسراتِ الَتفرِیطِ بِأخذِ
تَقدِیم الحَزم

افسوس كوتاهی كارهای گذشته را با تلاش
در آینده جبران كنید.


33. جاهل

الجاهِلُ أَسیرُ لِسانِه.

نادان، اسیر زبان خویش است.


34. خوبی و بدی

مَن یَزرَع خَیرا یَحصُد غِبطَةً و مَن
یَزرَع شَرّا یَحصُد نَدامَةً.

هر كه بذر خوبى بكارد، شادمانى درو کند
و هر كه تخم بدى بیفشاند، پشیمانى برداشت خواهد کرد.


35. اعیاد شیعیان

إنَّمَا الأعیادُ أربَعَةٌ لِلشّیعَةِ:
الفِطرُ و الأضحى و الغَدیرُ و الجُمُعَةُ.

شیعیان فقط چهار عید دارند: فطر، قربان،
غدیر و جمعه.


36. صلوات فرستادن

إنَّمَا اتَّخَذَ اللّه ُ عَزَّوَجَلَّ
إبراهِیمَ خَلیلاً لِكَثرَةِ صَلاتِهِ عَلى مُحَمَّدٍ و أهلِ بَیتِهِ علیهم
السلام؛ حدیث

حضرت عبدالعظیم از امام هادى (ع) چنین
روایت مى كند: خداوند متعال، ابراهیم (ع) را دوست خود برگرفت زیرا او بر محمد و
اهل بیت او بسیار درود مى فرستاد.


37. رعایت حدود

لا تَعْدُ وَ لا تَجْعَلْ لِلاَْیّامِ
صُنْعًا فى حُكْمِاللّهِ:

از حدّ خود تجاوز نكن و براى روزگار
هیچ اثرى در حكم خدا قرار نده.


38. تملّق

أَقْبِلْ عَلى شَأْنِكَ، فَإِنَّ
كَثْرَةَ المَلَقِ یهْجُمُ عَلَى الظِّنَّةِ وَ إِذا حَلَلْتَ مِنْ أَخیكَ فى
مَحَلِّ الثِّقَةِ، فَاعْدِلْ عَنِ الْمَلَقِ إِلى حُسْنِ النِّیَّةِ.

امام هادى (ع) به كسى كه در ستایش از
ایشان افراط كرده بود فرمودند: از این كار خوددارى كن كه تملّقِ بسیار، بدگمانى به
بار مى آورد و اگر اعتماد برادر مؤمنت از تو سلب شد از تملّق او دست بردار و حسن
نیّت نشان ده.


39. جایگاه حسن ظن و سوءظن

إِذا كانَ زَمانُ الْعَدْلِ فیهِ
أَغْلَبَ مِنَ الْجَوْرِ فَحَرامٌ أَنْ یَظُنَّ بِأَحَد سُوءً حَتّى یَعْلَمَ
ذلِكَ مِنْهُ، وَ إِذا كانَ الْجَوْرُ أَغْلَبَ فیهِ مِنَ الْعَدْلِ فَلَیْسَ
لاَِحَد أَنْ یَظُنَّ بِأَحَد خَیْرًا ما لَمْ یَعْلَمْ ذلِكَ مِنْهُ.

هرگاه در زمانه اى عدل بیش از ظلم رایج
باشد، بدگمانى به دیگرى حرام است، مگر آن كه [آدمى] بدى از كسى ببیند. و هرگاه در
زمانه اى ظلم بیش از عدل باشد، تا وقتى كه [آدمى] خیرى از كسى نبیند، نباید به او
خوشبین باشد.


40. بهتر از نیكى و زیباتر از زیبایى

خَیْرٌ مِنَ الخَیْرِ فاعِلُهُ، وَ
أَجْمَلُ مِنَ الْجَمیلِ قائِلُهُ، وَ أَرْجَحُ مِنَ الْعِلْمِ حامِلُهُ، وَ شَرٌّ
مِنَ الشَّرِّ جالِبُهُ، وَ أَهْوَلُ مِنَ الْهَوْلِ راكِبُهُ:

بهتر از نیكى، نیكوكار است و زیباتر از
زیبایى، گوینده آن است و برتر از علم، حامل آن است و بدتر از بدى، عامل آن است و
وحشتناكتر از وحشت، آورنده آن است.

گروه مذهبی ستاره



لینک منبع

مطلب چهل حدیث موضوعی از امام هادی (ع) در سایت مفیدستان.


لینک منبع و پست :چهل حدیث موضوعی از امام هادی (ع)
http://mofidestan.ir/%da%86%d9%87%d9%84-%d8%ad%d8%af%db%8c%d8%ab-%d9%85%d9%88%d8%b6%d9%88%d8%b9%db%8c-%d8%a7%d8%b2-%d8%a7%d9%85%d8%a7%d9%85-%d9%87%d8%a7%d8%af%db%8c-%d8%b9/



نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
 
 
بالای صفحه